Sulje

Ajankohtaista

11.10.2017
Robotista apua rutiinitehtäviin

ROBOTISTA APUA RUTIINITEHTÄVIIN

Certian palvelutuotantoon saatiin uusi ja väsymätön vahvistus keväällä 2017, kun rutiinitehtävien hoitamiseen saatiin avuksi robotti. Robotiikalla on mahdollista säästää yksittäisen prosessin kokonaiskustannuksia jopa kolmannekseen sekä samalla lyhentää prosessin läpimenoaikaa. Robotti voi myös työskennellä 24 tuntia vuorokaudesta. Robotiikan avulla saadaan siirrettyä tekemistä rutiinitehtävistä lisäarvoa tuottaviin asiantuntijatehtäviin ja samalla vapautettua aikaa asiakaspalvelutyölle.

Case toimittajan avaus
Certiassa ensimmäisenä robotin työtehtävänä oli toimittajien avaaminen SAP-järjestelmään. Uusia toimittajia avataan järjestelmään 4 800 kappaletta vuodessa ja näistä kotimaisia toimittajia 2 700 kappaletta. Lisäksi toimittajan laajennuksia (toimittajan tietojen tallentaminen uuden asiakasorganisaation käyttöön) on vuodessa 2 000 kappaletta, joista 1 500 kotimaisia. Ensimmäisessä vaiheessa robotti valjastettiin perustamaan kotimaisia toimittajia, joiden laskut ovat tulleet järjestelmään verkkolaskuina. Tällaisia perustettavia toimittajia on vuositasolla 1 900 kappaletta ja laajennettavia toimittajia 1 000 kappaletta. Manuaalisesti tehtynä toimittajan perustaminen vie noin 3 minuuttia, kun ohjelmistorobotilta työ vie noin 30 sekuntia.

Robotti on avannut nyt huhtikuusta syyskuun loppuun mennessä uusia toimittajia SAP-järjestelmään yhteensä noin 600 kappaletta ja lisäksi muokannut noin 70 toimittajan tietoja (esim. osoitetietojen päivitys). Haasteena toimittajien avaamisessa on datan oikeellisuus. Ensimmäisessä vaiheessa robotti on avannut ainoastaan verkkolaskulla tulleita uusia toimittajia, mutta yliopistot vastaanottavat edelleen paljon paperilaskuja, joiden perusteella toimittajia ei vielä ole avattu. Seuraavana kehityskohteena onkin ostolaskuprosessin kehittäminen niin, että suurempi osuus laskuista saapuu verkkolaskuna, jolloin robottia saadaan hyödynnettyä enemmän. Verkkolaskujen määrän lisäämisessä on yliopiston tilaajalla ratkaiseva rooli.

Ja jatkoa seuraa
Samalla kun kehitetään toimittajien avaamisen prosessia, on robotille jo listaksi asti kehityskohteita ja uusia työtehtäviä. Erityisen hyvin robotti sopii työtehtäviin, joissa on paljon toistuvia ja sääntöihin perustuvia tehtäviä ja prosesseja. Robotin seuraaviin työtehtäviin saattavat kuulua kuukausittaiset ja vuosittaiset arkistoinnit, käyttöomaisuuskohteiden avaukset ja käsittelyt, verokorttien tallennukset tai vaikkapa matkanhallinnan täsmäytykset. Certiassa kehitetään ohjelmistorobotiikkaa soveltuviin prosesseihin askel kerrallaan ja vapautetaan näin asiantuntijoiden aikaa rutiinitöistä asiantuntijatehtäviin.

 

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaiset asiat talous- ja henkilöstöhallinnossa sekä Certian viimeisimät kuulumiset

Tilaa uutiskirje

Ota yhteyttä

Palvelupyynnöt Certialle tehdään Service Desk–
järjestelmän kautta osoitteessa:
https://portti.certia.fi

Vaasa: Silmukkatie 4, 65100 Vaasa
Joensuu: Länsikatu 15, 80110 Joensuu
Vantaa: Teknobulevardi 3-5, 01530 Vantaa
    
info@certia.fi