Uutiset

Ohjelmistorobotiikasta apua prosessien kehittämisessä

Ohjelmistorobotiikka on jo tällä hetkellä käytössä Certian omien prosessien automatisoinnissa ja nyt myös asiakkaat voivat hyödyntää Certian ohjelmistorobotiikkapalveluita. Asiakkaan valittavana on käyttökohteiden tunnistaminen ja ohjelmistorobotiikan toteutus tai ohjelmistorobotiikan kehitys.

Certia tarjoaa asiakkaiden käyttöön ohjelmistorobotiikkaa kahdella erilaisella palvelupaketilla:

  1. Käyttökohteiden tunnistaminen ja ohjelmistorobotiikan toteutus
    Ensimmäinen palvelupaketti kattaa koko ohjelmistorobotiikan kokonaisuuden palveluna. Palvelu alkaa prosessien läpikäynnistä ja käyttökohteiden tunnistamisesta. Prosessianalyysin jälkeen valitaan yhdessä asiakkaan kanssa kohteet, joihin ohjelmistorobotiikkaa hyödynnetään. Tämän jälkeen Certia toteuttaa palvelun, se testataan yhdessä asiakkaan kanssa ja siirretään tuotantoon.
  2. Ohjelmistorobotiikan kehitys
    Toinen palvelupaketti sisältää ohjelmistorobotiikan kehityksen asiakkaan tarpeen mukaan. Ohjelmistorobotiikkaa voidaan käyttää jo tunnistettuihin prosesseihin tai lisätä automaatiota asiakkaan toimintoihin. Certia huolehtii alustapalvelusta, vuokraa ohjelmistorobotiikan resurssia asiakkaan käyttöön sekä tukee asiakasta ohjelmistorobotiikan toteutuksessa ja testauksessa.

Molempiin palvelupaketteihin sisältyy Certian tarjoama alustapalvelu. Alustapalvelu sisältää ylläpidon, valvonnan ja raportoinnin sekä käyttötukipalvelut yliopiston asiantuntijoille.

Itä-Suomen yliopisto aloittaa ohjelmistorobotiikkapalvelun käytön

Ensimmäisenä yliopistona Itä-Suomen yliopisto on ottanut käyttöön ohjelmistorobotiikan resurssivuokrauksen. Yliopisto tekee itse ohjelmistorobotiikan toteutuksen omiin prosesseihinsa Certian tarjoamalle alustalle.

Ohjelmistorobotiikan käyttökohteita rutiininomaiset työläät ja toistuvat tehtävät

Parhaita ohjelmistorobotiikan käyttökohteita ovat rutiininomaiset työläät ja toistuvat työtehtävät. Certia hyödyntää ohjelmstiorobotiikkaa tällä hetkellä maksuajoihin ja niiden arkistointiin, toimittajien perustietojen ylläpitoon ja ennakkoperintärekisterin tarkastustehtäviin. Seuraavaksi käyttöä laajennetaan asiakaan perustietojen ylläpitoon sekä matkahallinnan matkatili ja luottokorttitapahtumien sisäänlukuun. Lisäksi alkuvuoden aikana priorisoidaan palkanlaskennan käyttökohteet ja aikataulutetaan niiden toteutus.