Toni Moilanen istuu sohvalla.

Nopea käyttöönotto tekee ohjelmistorobotista automaation ykkösratkaisun

Certiassa automaation edelläkävijäksi on noussut erityisesti ohjelmistorobotti, jota hyödyntävät sekä korkeakoulut että eri organisaatioiden talous- ja henkilöstöhallinnon osastot. Virtuaalisen avustajan taloudelliset hyödyt ovat niin mittavat, että se on tullut jäädäkseen.

Automaatioratkaisuista voivat hyötyä monet yritykset ja organisaatiot. Virtuaalinen avustaja, esimerkiksi ohjelmistorobotti, voi opetella käyttämään yrityksen kirjanpidon ohjelmaa tai täsmäyttämään palkkoja siinä missä tavallinenkin työntekijä, mutta se käyttää siihen vain murto-osan ihmisen käyttämästä ajasta. Ajansäästö onkin yksi ohjelmistorobotin suurimmista eduista. 

– Käyttöönottoprosessi on hyvin nopea, sillä kyse on vain muutaman viikon projektista asiakkaalle. Organisaation työntekijöiltäkään ei kulu tähän aikaa, kun käyttöönottoprojektiin tarvitaan mukaan asiakkaalta vähäisimmillään vain kyseisen prosessin asiantuntija, kertoo Certian järjestelmäpalvelupäällikkö Toni Moilanen.

Ohjelmistorobotti kasvatti työn mielekkyyttä

Ohjelmistorobotti kykenee käsittelemään sille annetuista tehtävistä keskimäärin neljä viidesosaa. Lopun viidesosan, vaativimmat tehtävät, se siirtää ihmiselle. Robottiavustajan kanssa työskentelevät asiantuntijat ovatkin kokeneet tämän erityisen positiivisena asiana:

– Asiakkailtamme on tullut eniten kiitosta työn mielekkyyden kasvamisesta, kun manuaalista ja toistuvaa rutiinityötä on voitu siirtää työntekijältä robotille.

Moilasen mukaan jo suhteellisen pienellä panostuksella saadaan merkittäviä ajallisia ja rahallisia säästöjä:

– Olemme saaneet useiden henkilötyövuosien säästöt ohjelmistorobotiikasta pelkästään Certian sisäisistä palvelutuotannon prosesseista.

Yritysten toimintatavoissa loputtomasti mahdollisuuksia automaatioille

Perinteisesti ohjelmistorobottia pidetään talous- ja henkilöstöhallinnon apurina. Certia on kuitenkin tehnyt automaatioprojekteja myös esimerkiksi korkeakoulun opintohallinnon kanssa, jossa tehdään suhteellisen paljon manuaalista työtä.

– Uskon, että monissa organisaatioissa tehdään edelleen paljon sellaista työtä, jota voitaisiin varsin helposti ja nopeasti automatisoida. Meidän tehtävänämme on näyttää, mihin kaikkeen automaatio voi soveltua, Moilanen avaa.

Tulevaisuus näyttää valoisalta erilaisille automaatioratkaisuille, arvioi Moilanen. Certia on saanut tekoälystä erinomaisia tuloksia ostolaskujen käsittelyssä: asiakkaitakin on tullut vuodessa neljä lisää, kun edellisenä vuonna niitä oli yksi. Yksi Certian uusimmista automaation työkaluista on ketterän sovelluskehityksen low code, joka otetaan käyttöön tänä syksynä. Työkalulla lähdetään ensiksi toteuttamaan työsuhteiden hallintaan liittyviä ratkaisuja, joilla saadaan sujuvoitettua asiakkaiden prosesseja helpoilla, käyttäjää ohjaavilla ratkaisuilla.

– Tarkoitus ei ole kuitenkaan edetä teknologia vaan aina tarve edellä. Onnistumisen edellytyksenä on johdon tuki automaatiohankkeille ja muutosmyönteinen organisaatio. Automaatioratkaisut tarkoittavat uusia toimintatapoja, kuten virtuaalisen avustajan ”esimiehenä” toimimista, sekä sitoutumista ja halua jatkokehittää ratkaisuja yhdessä, Moilanen päättää.

Tilaa uutiskirje